03
مارس

کار پلیس فتا چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده کردن از اینترنت و فعالیت در فضای مجازی جزء بخش جدایی ناپذیر زندگی همه ما انسان‌ها شده است. از این رو این فضا نیاز به برقراری نظم و امنیت دارد تا حقوق افراد مورد تعرض قرار نگیرد. متاسفانه امروزه با افزایش کلاهبرداری‌ در فضای مجازی و…جامعه نیازمند به نهادی است که بتواند به خوبی از این جرایم جلوگیری کند. به همین جهت نهادی به نام پلیس فتا پدید آمد. در این مقاله به موضوعاتی در زمینه کار پلیس فتا و وظایف آن می‌پردازیم.

وظایف پلیس فتا چیست؟

 

همان‌طور که توضیح داده شد، این نهاد که به آن پلیس سایبری نیز گفته می‌شود، با هدف پیشگیری از جرایم در فضای اینترنت و همچنین پیگیری اتفاقات در این زمینه، تشکیل شده است و همانند سایر شاخه‌های نیروی انتظامی دارای وظایفی است که در این‌جا می‌خواهیم به ذکر این وظایف بپردازیم. به صورت کلی وظایف این نهاد عبارت است از:

  • حفاظت از هویت دینی و ملی
  • حفاظت از فضای تبادل اطلاعات
  • جلوگیری از تعرض به هنجار و ارزش‌های جامعه اسلامی
  • گسترش امنیت و کاهش مخاطرات در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، علمی و…

 

پلیس فتا

 

مطالب مفید مرتبط:

نحوه رسیدگی به جرایم در پلیس فتا

 

به صورت کلی کار این نهاد، گشت زدن در فضای اینترنت و بررسی سایت‌ها، بلاگ‌ها و همچنین سایر شبکه‌های اجتماعی همچون واتساپ، تلگرام و…است تا به محض مشاهده هرگونه رفتارغیر مجاز و انتشار محتویات غیر اخلاقی بتواند در راستای مجازات شخص مجرم، اقدامات لازم را انجام دهد. گام دوم پیدا کردن دلیل جرم و شخص مجرم است. پس از پیدا شدن متهم توسط پلیس، شخص به مقامات قضایی انتقال داده می‌شود.

مهم‌ترین هدف برای تشکیل پلیس فتا

 

 مهم‌ترین هدف این پلیس این است که  با استفاده از تجهیزات و تخصص لازم در این زمینه، جلوگیری از جرایمی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، اقدام نماید. از این رو این نهاد نقش بسیار مهمی در برقراری نظم و امنیت فضای مجازی دارد.

جرایم مورد پیگیری پلیس فتا کدامند؟

 

برای دانستن این موضوع، می‌بایست به قانون جرایم رایانه‌ای مراجعه کنیم. در این قانون مجموعه جرایمی که از طریق سیستم کامپیوتری و فضای مجازی رخ می‌دهد، وجود دارد. برخی از این جرایم عبارت است از فیشینگ، برداشت غیر قانونی از حساب دیگران، شنود غیر مجاز، جاسوسی از طریق اینترنت و…

وکیل کیفری کیست؟

 

وکیل کیفری به شخصی گفته می‌شود که تخصص و تجربه لازم در زمینه امور کیفری را دارا باشد. این وکیل می‌تواند شما را در زمینه نوع شکایت مورد نظر، طرح شکایت، زمان شکایت، تنظیم اظهارنامه، لایحه و… به خوبی راهنمایی کند. این وکیل که دارای پروانه وکالت از سوی دادگستری است، می‌تواند به نیابت از موکل خود برای انجام برخی وظایف همانند دعوای کیفری و… در دادگاه حضور پیدا کند و از حق موکل خود دفاع کند.

مشاوره حقوقی آنلاین چیست؟

 

 مشاوره حقوقی در واقع یک متخصص در زمینه حقوق به شمار می‌رود که با ارائه کردن برخی راهکارهای موثر حقوقی می‌تواند شما را در مسیر مورد نظر به خوبی راهنمایی کند. اینک می‌خواهیم به بررسی موضوع مشاوره حقوقی آنلاین بپردازیم. این نوع از مشاوره حقوقی در واقع به نوعی از ارائه خدمات در فضای اینترنت همانند سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف، می‌پردازد. استفاده از این روش سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی موضوعاتی در زمینه پلیس فتا، وکلای کیفری، مشاوره حقوقی به صورت انلاین و… پرداختیم. شما می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره در زمینه حقوقی و سایر زمینه‌های دیگر، از مجموعه دادرسانی کمک بگیرید. مجموعه ما یک دفتر بزرگ حقوقی ایرانی به شمار می‌رود که در آن به انواع مختلفی از مشکلات همانند دعاوی ملکی، کیفری، تجاری،  خانواده و… توسط تیم مجرب وکلای پایه یک دادگستری، رسیدگی می‌شود.