18
ژوئن

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی چیست؟ طلاقی که با رضایت و توافق دو طرفه زوجین و بدون درگیری صورت گیرد، طلاق توافقی نامیده می شود. در این نوع از طلاق خواسته و درخواست های طرفین مشخص است و دیگر جایی برای نزاع بر سر خواسته های زوجین نیست. در طلاق توافقی زن و شوهر در رابطه با مسائل مختلف مذاکره می کنند و به بهترین نحو ممکن به زندگی زناشویی خود پایان می دهند.

مراحل طلاق توافقی

 

به منظور بهتر انجام دادن مراحل طلاق توافقی و شرایط آن، حضور وکیل طلاق توافقی الزامی است. وکیل طلاق در جلسات مشاوره حقوقی درخواست ها و توافقات زوجین را مدنظر قرار می دهد و به بهترین شکل تمایلات دو طرف را در طلاق توافقی می گنجاند.
در طلاق‌توافقی با حضور وکیل طلاق نیاز به حضور طرفین در دادگاه و جلسات رسیدگی کمتر می شود و وکیل طلاق توافقی به نحو احسن تلاش می نمایند تا زوجین از نتیجه نهایی رضایت کامل داشته باشند.

 

طلاق توافقی چیست؟

 

مراحل طلاق توافقی و شرایط آن چیست؟

 

وکیل طلاق توافقی

 

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، زمانی در زندگی برخی از زوجین به وجود می آید که در آن دیگر ادامه زندگی به نفع هیچ یک از طرفین نیست. در این شرایط زن و شوهر نسبت به مسائلی که در زندگی با هم داشتند، تکلیف وضعیت می کنند.

مسائلی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اموال مشترک و… در طلاق‌توافقی توسط زوجین تعیین تکلیف می شوند و در این موارد مورد توافق نیازی به دخالت دادگاه یا مراجع قضایی نخواهد بود.
سپس به وکیل طلاق توافقی مراجعه می نمایند و شرایط طلاق را برای وکیل توضیح می دهند و وکیل در ادامه مسیر طلاق‌توافقی زوجین را همراهی می کند. وکیل طلاق توافقی موارد مورد تفاهم زن و شوهر را عینا یادداشت می نماید و در جلسات رسیدگی دادگاه آنان را بیان می نماید.

دادگاه نیز به این موارد احترام می گذارد و در رای طلاق توافقی ذکر می نماید. وکیل طلاق توافقی بدون حضور زوجین در برخی از مراحل رسیدگی و جلسات دادگاه شرکت می کند و زوجین با مراجعه به وکیل طلاق از هدر رفت زمان و هزینه ها جلوگیری می نمایند.
حضور نداشتن وکیل در مراحل طلاق توافقی و شرایط آن به دلیل نا آگاهی حقوقی زوجین منجر به طولانی شدن روند رسیدگی خواهد شد.

چگونگی مراحل طلاق توافقی

 

طلاق توافقی بهترین راه حل برای پایان دادن به زندگی زوجین است. پایانی در صلح و آرامش به صورتی که هردو طرف نیز نسبت به نتیجه رضایت کامل دارند. طلاق توافقی که به معنی پایان زندگی مشترک می باشد می بایست با کسب اطلاعات کافی طرفین نسبت به حق و حقوق قانونی خود و مواردی که مجاز به توافق در آن هستند، صورت گیرد.
برای مثال در مراحل طلاق توافقی و شرایط آن زوجه می تواند میزانی از مهریه خود را ببخشد یا با توافق، حضانت فرزندان به صورت مشترک بین دو طرف تقسیم شود.

طلاق‌ توافقی آسان ترین روش برای خاتمه زندگی مشترک است. به دلیل واضح بودن تمایلات زوجین و توافقات میان آن دو، دادگاه نیز رای طلاق را در مدت زمان کمتری صادر می نماید.

 

طلاق توافقی چیست؟

 

مشاوره  با وکیل طلاق توافقی

 

پس از مراجعه به وکیل طلاق، زوجین طبق قوانین جدید طلاق توافقی پیش از ارائه و ثبت درخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی الکترونیک بایستی به مراکز مشاوره خانواده مراجعه نمایند و شرایط را برای مرکز مشاوره توضیح دهند. به منظور دریافت وقت مشاوره، از مراکز مشاوره مورد تایید مراجع قضایی بایستی به سایت تصمیم مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند، در برخی شهرها نیز بدون نیاز به ثبت درخواست در سامانه، زوجین مستقیما به مراکز غربالگری ارجاع می شوند.

پس از تعیین وقت مشاوره به مرکز مربوطه مشاوره خواهند رفت و با توضیح علل جدایی و مشکلات مرتبط با مشاور صحبت می کنند. هدف قانون گذار از این موضوع گفتگو با اشخاص متخصص روان شناسی است که زوجین بتوانند به درک بهتری نسبت به تصمیم جدایی برسند و در مواردی ممکن است این جلسات موثر واقع شوند.
حضور طرفین در جلسات مشاوره مهم و ضروری تلقی می گردد و چرا که عدم حضور یکی از زوجین در جلسات دادگاه خانواده به منزله انصراف از طلاق می باشد و گواهی عدم انصراف از طلاق صادر نمی شود و بدون گواهی مذکور نیز نمی توان درخواست طلاق را ثبت نمود.

جلسه مشاوره طلاق 

 

پس از اتمام جلسات مشاوره، مرکز مشاوره نتیجه نهایی را به صورت گواهی عدم انصراف از طلاق به همراه ذکر موارد مورد موافقت طرفین صادر می نماید و زوجین با گواهی عدم انصراف شخص از طلاق می توانند درخواست طلاق توافقی را در دفتر خدمات قضایی الکترونیک ارائه و ثبت نمایند.

در 2 مورد یکی از طرفین یا هر دو می توانند در جلسات مشاوره وکیل معرفی نمایند:

  1. ناتوانی در حضور به هر دلیل
  2. اقامت داشتن در خارج از ایران

مشاوره حقوقی

 

مطالب حقوقی مفید:

مشاوره با وکیل خانواده

 

در شرایطی که زوجه دارای حق طلاق باشد باید در سامانه مذکور ثبت نام نمایند لیکن عدم حضور زوج در جلسات مشاوره مانع از ادامه روند نخواهد بود و زن دارای حق طلاق می تواند بدون حضور زوج نیز گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت نماید و به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید.
دفاتر خدمات قضایی نیز درخواست طلاق توافقی را به مراجع صالح قضایی ارسال می کنند و مراجع قضایی نسبت به رسیدگی به طلاق توافقی اقدام می نمایند.
پس از صدور رای طلاق توافقی از سوی دادگاه طرفین تا 3 ماه فرصت دارند تا با مراجعه به دفاتر طلاق صیغه طلاق را جاری نمایند و پس از گذشت مدت زمان 3 ماهه رای طلاق توافقی اعتبار خود را از دست می دهد.
چنانچه زوجین در جلسات مشاوره از تصمیم طلاق توافقی منصرف شوند و تمامی توافقات مربوطه از بین می روند و دیگر دارای اعتبار قانونی نخواهد بود.